Електрическите автомобили са на път да станат много по-скъпи

Daily Telegraph, 28 май 2024 г

В Калифорния скоро може да се наложи да плащате за всяка измината миля. Тексас вече въведе допълнителна такса за регистрация. Нов Южен Уелс планира форма на пътно таксуване, докато митата, наложени в САЩ, а скоро и в ЕС, се очаква да увеличат значително разходите на всяка кола.

Същите правителства, които силно субсидираха колите, захранвани с батерии, като част от стремежа към нулева нетна икономика, сега им налагат наказателни данъци. Със сигурност е време да вземат решение – или просто да оставят на пазара да реши.

В целия развит свят данъчната атака на електрическите превозни средства вече е започнала. Калифорния, за която е известно, че води останалата част от света по подобни въпроси, вече стреля в началото. Като щат с най-голям брой електрически превозни средства в САЩ, той започна пилотна програма за таксуване на шофьорите за всяка измината миля.

Шофьорите ще имат възможността да свържат колата си към устройство за проследяване или да изпратят доказателства за изминатия пробег, като тарифите варират от 0,02 до 0,04 долара за измината миля. Все още не е задължително, но като се има предвид, че повече шофьори се отказват от ДВГ, за да преминат изцяло на електричество, държавата ще се стреми отчаяно да намери начини да възстанови загубените приходи от данък върху бензина.

А Нов Южен Уелс в Австралия планира пътна такса специално за потребителите на електромобили за 2027 г., въпреки че в момента тя е задържана в съдилищата, тъй като оспорващите се съмняват в нейната законност. Тексас поема по малко по-различен път, с допълнителна такса за регистрация от $400 на година за всеки, който притежава електрическо превозно средство.

Но всички тези схеми може да бъдат засенчени от огромните мита, които САЩ и ЕС налагат върху вноса на електромобили, като президентът Байдън наложи такса от 100% върху произведените в Китай превозни средства.

Разбира се, всички можем да разберем защо електрическите автомобили стават по-скъпи. Пътните данъци и таксите за гориво може първоначално да са били въведени, за да покрият разходите за изграждане и управление на пътната мрежа, но през последните няколко десетилетия те се превърнаха в решаваща част от общите държавни приходи.

Цялата статия в оригинал: