Пети блок на АЕЦ „Козлодуй“ ще работи с гориво на Уестингхаус, шести – с гориво на Фраматом

Пети блок на АЕЦ „Козлодуй“ от 2024 г. ще бъде зареден със гориво от Уестингхаус. Договорът за доставка на свежо ядрено гориво е за срок от 10 години и е за осъществяване на комплексни услуги, а не, както бе преди само за доставка на касети, както се предвиждаше през месец юли. Подобен договор предстои да бъде подписан и с Фраматом за 6 блок на АЕЦ „Козлодуй“.  При това има подобрение и на финансовите параметри за доставката на ядрено гориво от Уестингхаус като то е близо до стойността на доставяното досега руско ядрено гориво. Това стана ясно от думите на министъра на енергетиката Росен Христов при подписване на договора.  

„Това е краят на едно много дълго пътуване, на един много дълъг процес и с днешното подписване слагаме началото на едно дълготрайно партньорство, което ще продължи много дълго в бъдеще. Целта на нашето партньорство е да осигурим безопасна работа на атомната ви централа, енергийна сигурност за държавата, както и безопасност при оперирането. Може да се похвалим с 40-годишен опит в използване на горивото на Уестингхаус“ , заяви Азиз Даг управляващ директор на Уестингхаус Електрик Швеция.

„Това е един нов момент в българската енергетика“, допълни той и изрази надежда за ползата от дългосрочното сътрудничество.

Значим ден за българската ядрена енергетика, бе и определението, дадено от министъра на енергетиката Росен Христов. „Днес наистина е един значим ден за българската ядрена енергетика и правим мащабна крачка напред към осигуряване на сигурността и диверсификацията на доставките на свежо ядрено гориво в изпълнение на стратегията на Евратом, както и в изпълнение на решенията на Народното събрание от 9 ноември тази година, където беше указано на Министерски съвет да осигури процеса по диверсификация и доставка на неруско ядрено гориво за 5 блок, както и по всякакъв начин да подпомогне и осигури процеса по сертифициране“, заяви той.

Христов обясни, че ядрени експерти през последните месеци са обменили сериозен опит основно с чешката страна, където вече работят блокове с гориво на американската компания.  Отстранени са и всички технически пречки, стана ясно от думите му.

В тази връзка министърът отбеляза, че напоследък има изключително затруднение с осигуряване на всичко от Русия, включително и ядрено гориво. „В момента физически е невъзможна доставката на ядрено гориво от Русия, тъй като е забранено преминаването на кораби под Кримския мост. Отделно има промяна в условията, подобно на други договори за енергийни източници (заплащане в рубли б.р.), за което ние нямаме разрешение да приемем, така че с подписването на този договор ние си осигуряваме непрекъснатата работа на 5 блок на атомната електроцентрала.

В най-скоро време подобен договор ще подпишем и с Фраматом за 6 блок, с което напълно приключваме процедурата но диверсификация на доставките на свежо ядрено гориво и ще имаме доставки от два неруски източника.

По повод многото спекулации, относно финансовите условия искам да кажа, че благодарение на преговорите и на конкурентната процедура икономическите условия бяха значително подобрени в сравнение с офертата от юли месец. Става въпрос за намаление на цената в двуцифрена сума в проценти“, обясни Христов.  Параметри обаче не бяха коментирани.

Предвижда се американската компания да внедри система за вътрешнореакторен контрол, „където също става за спестявания на милиони от наша страна“. Системата се очаква да бъде внедрена още през следващата година, като по този начин тя ще работи паралелно с настоящата.

„Така че ще имаме една година паралелна работа на двете системи, така че персоналът да бъде обучен, технологията да бъде синхронизирана и де факто без прекъсване, без проблеми горивото да бъде заредено през 2024 година“, каза министъра, като подчерта значението на централата не само за България, но и и за целия регион. Положени са усилия процеса да няма прекъсване по процеса на зареждане на ядреното гориво.  „На практика ценово в момента сме изравнени със сегашните доставки от руското ядрено гориво“, увери в допълнение Росен Христов.

Що се отнася до процеса на сертифициране на горивото на Уестингаус, министъра на енергетиката увери, че от страна на АЕЦ „Козлодуй“ са направени съответните анализи и 70% от тях вече са внесени в Агенцията за ядрено регулиране. „До август имаше изоставане с документацията. В последните месеци са изяснени всички технически неща“, каза министър Христов и увери, че всичко върви по план.  Предстои  договор за доставка на ядрено гориво за 6 блок на централата да бъде подписан в скоро време и с Фраматом.

Нерешен остава въпросът единствено с връщането на отработеното ядрено гориво. Както е известно договорът с руската страна предвиждаше и връщането му. Сега България ще трябва да намери начин да се справи и с този проблем.

Междувременно енергийният министър обясни, че руската компания „Маяк“, отговаряща за обратното връщане на отработеното енергийно гориво е с отнет лиценз, което е и една от причините да не бъде извозена и последната партида от страната ни. 

източник >>>